Mylly ja madonreikä
"En saanut koskaan yhtäkään oivallustani/löydöstäni rationaalisen ajattelun prosessissa." -Einstein
Useimmat omatkin oivallukseni ovat tapahtuneet hikimajassa/saunassa maatessani, ei ajatteluprosessissa.
Ajattelu on kuin mylly ja mylly ei voi kuin jauhaa ja toivoa saavansa hyviä ja tuoreita aineksia. Turhaudumme, kun yritämme käyttää myllyä, ajatteluamme siihen, mihin sitä ei ole tarkoitettu eli uuden oivalluksen syntymiseen.
Sitä tilaa, jolla mylly saa uutta ainesta sisään voimme kutsua läsnäoloksi, madonreiäksi. Kun olemme hetken hiljaa aisteissamme, pääsee oivallus sisään - emme voi sitä pakottaa. Siksi paikat, joissa useimmiten ajattelu hiljenee, kuten luonto ja sauna, ovat otollisia
![]() |
| Kuva: Pexels |

Kommentit
Lähetä kommentti